Kamis, 27 Desember 2012

Lada Hitam

Lada Hitam, Raja Rempah?
image
Lada Hitam mempunyai rasa pedas yang kuat dan bertindak sebagai diuretik, menggalakkan tubuh badan berpeluh dan menyingkirkan toksin yang berbahaya daripada badan juga membantu proses penghadaman dan pencernaan.

Lada Hitam yang segar dikatakan yang paling mujarab dan berkesan bila digunakan untuk merawat perut kembung, senak, merangsang selera makan, menghentikan pendarahan, pedih ulu hati, cirit birit, melegakan ketegangan otot, melancarkan peredaran darah dan sistem penafasan, di samping itu juga dikatakan mampu mencegah penyakit kanser payu dara.
Di Malaysia, ramai wanita2 ketika dalam pantang bersalin suka mengambil lada hitam dalam makanan mereka kerana di rasakan lada hitam boleh memanaskan badan, merawat peranakan dan juga boleh melegakan otot2. Saya pernah di beritahu satu ketika dulu, ada terdapat kandungan lada hitam yang banyak didalam rempah ratus yang di jual dipasaran untuk ibu2 yang bersalin. Tak pastilah pulak sejauh mana kebenaran itu.

Petua untuk menghilang kotoran pada kulit dan membuat kulit menjadi segar dan ‘glowing’
Ambil secubit lada hitam yang di hancurkan halus + 1 sudu teh gula + minyak zaitun digosok perlahan2 pada kulit (sebagai agen penglupasan). Saya sendiri tidak pernah cuba jadi tidak dapat nak sahkan samaada petua ini benar2 berkesan atau pun tidak.
Lada Hitam akan hilang aroma dan perisa jika sekiranya terdedah kepada cahaya dan udara terlalu lama.

0 komentar:

Posting Komentar